Zopas koos de Leuvense CD&V-afdeling een nieuwe voorzitter. Schooldirecteur Thijs Craane (32) zal de komende drie jaar de Leuvense christendemocraten leiden en werk maken van een vernieuwingsoperatie. Hij neemt de fakkel over van Christiane Vanautgaerden-Vanneck.

Tot op heden was Craane (32) voorzitter van Jong CD&V, een functie die vanaf nu op de schouders van Ruben Geleyns rust. Niet onterecht, want de zoon van gemeenteraadslid Johan Geleyns was bij de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober 2018 het stemmenkanon onder de jongeren op de lijst van CD&V. Ruben Geleyns greep echter naast een zetel omdat vader en zoon niet tegelijkertijd in de gemeenteraad mogen zetelen. Met Thijs Craane trekt de afdeling resoluut de kaart van de vernieuwing, een operatie die al was ingezet bij de lijstvorming voor de gemeenteraadsverkiezingen. Bekende gezichten zoals Herwig Beckers moesten plaats maken voor jongeren zoals bijvoorbeeld Karen Vanderstappen die een meer dan behoorlijk resultaat wist af te leveren.

Craane is afkomstig van Kasterlee maar woont al zeven jaar in Leuven. De nieuwe voorzitter krijgt van de leden het vertrouwen om Christiane Vanautgaerden-Vanneck op te volgen. "CD&V Leuven heeft zich als een sterke ploeg met een bijzondere sociale mix getoond tijdens de afgelopen verkiezingen", zegt Craane. "In

moeilijke tijden voor een centrumpartij wisten we toch een mooi resultaat neer te zetten in onze stad. Nooit eerder was het belang van een centrumpartij zo groot en met een nieuwe dynamiek willen we in Leuven opnieuw relevanter dan ooit zijn. Ons doel is en blijft opkomen voor een Leuven waarin het goed is om te wonen, werken en leven voor iedereen. Niemand valt uit de boot." (BMK)