Ze worden amper gebruikt, maar de Leuvense CD&V-vrouwen pleiten toch voor meer SOS-palen in Leuven, zoals er nu een staat aan het Sportkot. Ook slimme verlichting kan volgens hen helpen om het veiligheidsgevoel bij vrouwen te verhogen.

(Bron: HNB - Hannelore Smith)

De CD&V-vrouwen geven zelf aan dat Leuven niet onveilig is. “Maar dat wil niet zeggen dat er geen onveiligheidsgevoel heerst”, zeggen ze. “Ouders die hun kinderen liever niet langs bepaalde trajecten laten fietsen - en dan in het bijzonder de meisjes - zijn er zeker. Volgens de stadsmonitor voelt 16 procent van de Leuvenaars zich soms of altijd onveilig. Hoewel angst een persoonlijk gevoel is, mogen we dat zeker niet laten passeren. Daarom moet het lokaal bestuur aandacht blijven besteden aan deze problematiek.”

In de buurt van het Sportkot werd er jaren geleden door het stadsbestuur en de KU Leuven

een SOS-paal geplaatst, onder andere na enkele incidenten. Op de paal is een knop, waar mensen die zich onveilig voelen op kunnen duwen en dan meteen geholpen worden. “Die paal is gelukkig nog niet vaak echt nodig geweest”, zegt Els Van Hoof. “Maar het feit dat hij er staat, is voor veel vrouwen en ouders een geruststelling. Daarnaast werkt het mogelijk ook afschrikkend naar daders toe.”

De vrouwen willen dat er meer dergelijke palen komen in Leuven, en plaatsten daarom symbolisch een roze SOS-paal in de Kapeldreef richting Egenhoven. “Ik laat mijn kinderen 's avonds ook liever niet alleen langs de Kapeldreef lopen of fietsen, terwijl ik dat makkelijker zou doen als die straat beter verlicht zou zijn of als er SOS-palen langs die weg zouden staan. Het boezemt vertrouwen in te weten dat er zo'n paal is. We vragen dus enkel om een uitbreiding van het aantal SOS-palen”, aldus Van Hoof.

“Daarnaast pleiten we ook voor het gebruik van slimme verlichting, zoals dat bestaat in Amsterdam en Barcelona. Bij zo'n lichten verhoogt de lichtintensiteit als er mensen op straat zijn. Dat kan al helpen om sommige donkere straatjes veiliger te maken, zonder de natuur te hard te storen of te veel energie te verspillen.” CD&V neemt dit plan dan ook op in het verkiezingsprogramma.