De stad Leuven was gisteren ondersteboven door het overlijden van natuurwetenschapper Stephen Hawking. De KU Leuven is dankbaar voor wie hij geweest is.

Bron: NB (Julie Putseys)

De Engelse natuurwetenschapper Stephen Hawking overleed gisteren op 76-jarige leeftijd. Op sociale media regende het reacties zoals “Stephen Hawking laat een enorm zwart gat achter” en “Het IQ van de planeet zakt nog dieper”. Vooral de KU Leuven, die het genie verschillende keren mocht verwelkomen, reageerde geëmotioneerd. “We zijn bedroefd dit nieuws te vernemen”, zeggen de leden van het departement Natuurkunde en Sterrenkunde van de Leuvense universiteit. “Stephen Hawking was een man die ons allemaal inspireerde om de mysteries van het universum proberen te begrijpen.”

Siska Waelkens, communicatiemedewerkster van de dienst Wetenschappen, ziet het iets anders. “We zijn vooral dankbaar voor de persoon die Hawking is geweest”, zegt ze. “Hij was zo'n inspirerende figuur, niet alleen door de wetenschap die hij beoefende maar ook door onder meer zijn karakter, zijn gevoel voor humor en de houding waarmee hij met zijn ziekte omging. Vanochtend

zei zelfs een student aan mij dat het door Hawking kwam dat hij aan zijn studies was begonnen.”

“Einstein van onze tijd”

Ook het stadsbestuur blijft niet onberoerd door het overlijden van de Britse genie. Schepen van Financiën Carl Devlies (CD&V) ontmoette hem in 2015 als waarnemend burgemeester. “Toen ik Hawking ontmoet heb, hadden we het onder andere over de Leuvense architectuur en geschiedenis, waarin hij enorm geïnteresseerd was”, zegt Devlies. “Zijn overlijden is een groot verlies, want je kan hem beschouwen als de Einstein van onze tijd. Hij is nu een herinnering die we altijd moeten koesteren.”

Het meest legendarische bezoek van Hawking aan Leuven was in 2011, toen hij een lezing gaf in de Pieter De Somer-aula. De lezing was zo populair dat de KU Leuven alles liet streamen in het stadspark. Meer dan drieduizend studenten waren aanwezig.

Ondertussen zijn de studentenverenigingen binnen de exacte wetenschappen volop aan het nadenken over activiteiten om Hawking een passend eerbetoon te geven. Chemika, de studentenvereniging van de faculteit chemie, zal onder andere een filmavond organiseren. Daar zal 'The Theory of Everything', de biopic over het leven van Hawking getoond worden.