Geen centrumstad die meer aan belastingen en retributies ophaalt dan Leuven. Niet omdat de belastingen er zoveel hoger liggen, wel omdat de inwoners diepe zakken hebben.

Per inwoner haalt Leuven 1.252 euro aan belastingen op. Dat is 15 procent meer dan aan het begin van de legislatuur en veruit het meeste van alle provinciehoofdsteden. Antwerpen haalt bijvoorbeeld maar 928 euro op per inwoner. 'Toch liggen de belastingen niet zo hoog', zegt schepen van Financiën Carl Devlies (CD&V).

Op hun personenbelasting betalen de Leuvenaars 7,5 procent aan gemeentelijke opcentiemen, wat minder is dan in Antwerpen. Bovendien zakt dat percentage in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. De opcentiemen op de onroerende voorheffing liggen lager dan in de meeste andere centrumsteden.

Dat Leuven toch zoveel belastingen ophaalt, heeft te maken met de welvaart van zijn burgers. 'We zijn een relatief rijke stad met rijke inwoners', zegt Devlies, die in een vorige regering nog staatssecretaris voor Fraudebestrijding was. Logischerwijs haalt een rijke stad meer aan belastinginkomsten op. De voorbije jaren heeft Leuven dat gunstige vertrekpunt gebruikt om aan schuldafbouw te doen. 'Door de lage rente is het een goed ogenblik om de schulden te verminderen', zegt Devlies.

Tegenover 2012 daalde de schuld per inwoner met 17 procent tot 1.313 euro. Devlies: 'Zo zorgen we ervoor dat een volgend bestuur marge heeft om investeringen te doen. Als het economisch wat beter gaat, moet een bestuur zich wapenen voor de toekomst. Vergelijk dat eens met de federale overheid, waar de schulden jaar na jaar blijven toenemen.'

Toch betekent dat volgens Devlies niet dat het huidige stadsbestuur met de vingers zit te draaien. 'We blijven heel constant investeren, maar er zijn gewoon geen uitschieters. De resultaten mogen er evenwel zijn: kijk naar hoe de stationsbuurt werd heraangelegd.'

Over de hele legislatuur investeerde Leuven al 1.294 euro per inwoner. Dat is minder dan Antwerpen, Gent en Hasselt, maar meer dan Brugge.

JASPER D'HOORE

Bron: De Tijd, Za. 14 Okt. 2017, Pagina 17