De stad Leuven schenkt veel aandacht aan jonge, creatieve bedrijven en ontwerpers die originaliteit, innovatie en duurzaamheid koppelen in hun ontwerpen en producten. “We willen dit doortrekken in meerdere initiatieven die de stad neemt. “ aldus schepen Vansina, “ Vandaar dat we ook in de aankoop van onze relatiegeschenken jonge bedrijven ondersteunen om hun nieuwe ideeën aan de man te brengen.”

De stad stelt vandaag drie nieuwe producten voor.

Zakdoeken

Zo is er het customized aanbod van de jonge starters van Huff&Puff. Hun missie is de beste en mooiste zakdoek ter wereld maken. Ze kwamen op het wat aparte idee tijdens een skivakantie waarbij verschillende leden van de vriendengroep een behoorlijke loopneus opliepen.

De origineel ontworpen zakdoeken worden aangeboden in doosjes van twee met op de verpakking het logo van de stad Leuven. De stof waaruit de zakdoeken gemaakt zijn, is gebaseerd op eucalyptusbladeren, een stof die bijzonder zacht aanvoelt, maar ook 100% recycleerbaar is.

Fietszakken

Een tweede aankoop is de fietstas en rugzak ontworpen en aangeboden door De Firma. Dit jonge bedrijf, bekend onder de roepnaam 'We are Nèh', kwam eerder al in het nieuws met haar speciale truien en t-shirts. De fietstassen en rugzakken zijn gemaakt uit zeildoek van banieren die door de stad Leuven werden gebruikt voor de aankondiging van verschillende evenementen. Elke fietstas is handgemaakt en dus verschillend, typisch Leuvens, en een voorbeeld van hoe een gebruikt voorwerp een tweede leven kan krijgen. Op en top klimaatneutraal. Bovendien worden ze gemaakt door FlagBag, een sociaal tewerkstellingsproject in Hasselt.

'We are Nèh' ontwerpt en produceert ook tote bags: katoenen handtassen met een tekening/dessin verwijzend naar een herkenbaar onderwerp in Leuven. De totebags zijn volledig duurzaam. Last but not least is er het kunstwerk ‘LINK’ van Leuvens ontwerper Bram Kerkhofs. Bram Kerkhofs is onder andere lid van BatimentA, lector en onderzoeker aan de Luca School of Arts en pas nog winnaar van de prijs 'C’est du Belge' van de RTBF in de categorie deco-design.

Miniatuur

LINK is een verzameling van 50 zilveren miniatuurfiguurtjes die ieder als broche kunnen worden opgespeld op een kledingstuk. Ieder figuurtje is een sieraad dat zowel door mannen als door vrouwen kan gedragen worden. Het is ook telkens een op zich staand artefact dat perfect kan fungeren als een artistiek onderdeel, een kunstwerk, behorend tot een groter geheel. Dit geheel is dan een voorstelling van een netwerk van individuele personen verbonden door het bezit van elk kunstwerkje. Daarnaast representeert LINK de wereld van de sieradenmaker, het lichaam, als een werkelijke wereld waarop mensen leven. Het is een wereld in miniatuur en symboliseert de wereld op micro- en op macroniveau. Sieraden versieren het lichaam. Het zijn kleine beeldhouwwerken. Dit werk op schaal is zeer kenmerkend voor een sieradenontwerper. Het kunstwerk (of de onderdelen ervan) verwijst zelfs op een subtiele manier naar iets waarin Leuven vrij baanbrekend is, namelijk de nanotechnologie van bedrijven als Imec.

LINK bestaat uit 50 unieke broches die telkens de figuur Erasmus afbeelden. De broches worden gepresenteerd in 50 massieve aluminiumdoosjes die ook als staander dienen. De broche/pin zelf is in zwart sterling zilver. “De relatiegeschenken worden gebruikt bij allerlei officiële ontmoetingen of plechtigheden. Zo zullen de eredoctoraten deze week elk een broche krijgen en deel gaan uitmaken van het LINK-kunstwerk” besluit Vansina.

Huff&Puff, Simon Gryspeert, 0498/ 83 09 22, www.huffpuff.be

De Firma, Giel Kops, 0474/58 34 75