“Onze grote bevraging bij de bevolking, onze talloze huisbezoeken, onze aanwezigheid op tal van events en festiviteiten … het leverde ons allemaal een pak informatie op over waar het om draait bij de Leuvenaar. Dat zit nu allemaal netjes verpakt in ons gloednieuwe programma. Op onze website www.hetdraaitomleuven.be vind je er alles over terug.”

Trendloos

“Met ons programma kiezen we resoluut voor iedereen, we verwaarlozen niemand. We zijn een partij van het midden, en dat staat allerminst voor onbeslistheid. Integendeel, er is een grote groep die niet gehoord wordt, of die geen baat heeft bij extreme standpunten, noch langs linker-, noch langs rechterzijde. Wij durven óók luisteren naar mensen wier stem niet zo luid weerklinkt als die van de mondige burger. Wij durven óók luisteren naar mensen die niet mobiel genoeg zijn om enkel per fiets de stad in te trekken. Kortom, wij durven het óók opnemen voor minder trendy, of minder populaire ideeën. We willen de Leuvenaar stap voor stap naar de toekomst begeleiden, bij te radicale veranderingen vallen er altijd mensen uit de boot. De polariteit in de samenleving heeft nood aan compromissen en een stappenplan. Die evolutie willen we faciliteren en stroomlijnen via innovatieve processen en moderne structuren. Zo streven we naar slimme systemen en applicaties die minder mondige, minder mobiele, oudere of zieke mensen ook van thuis uit kunnen laten participeren aan de maatschappij.”

Deelgemeenten en toegankelijkheid

Wonen, zorg en mobiliteit zijn thema’s die bij alle partijen terugkeren. Maar er zijn ook duidelijke verschillen. Kandidaat-burgemeester Carl Devlies: “Andere partijen focussen sterk op hun kernthema’s, terwijl wij veel breder gaan. Het valt tevens op dat de deelgemeenten en hun inwoners in ons programma prominenter aanwezig zijn. Ook voor hen hebben wij heel wat actiepunten klaargestoomd. Snelle fietsassen moeten de deelgemeenten met het centrum verbinden, we overleggen er met de bevolking over slimme verkeersingrepen, we versterken er het cultuuraanbod, zetten er in op buurstsportactiviteiten, stimuleren er de handel en tot slot: iedere deelgemeente verdient een bruisende kern!”

“Toegankelijkheid valt niet meer weg te denken uit de moderne stad. Bij iedere beslissing moet de toegankelijkheid worden afgetoetst; ieder grootschalig project moet gescreend worden op toegankelijkheid; ondersteuning bij het leeftijdsbestendig maken van woningen en buurtvoorzieningen is een must, maar ook toegankelijke dienstverlening ... Zo kunnen we de verbondenheid in de stad tot op een hoger niveau tillen. Wanneer mensen mobieler zijn, komen ze meer in contact met de buitenwereld. Maar we willen ook dat de stad naar hen toe komt, bijvoorbeeld door sociale postbodes in te zetten voor eenzame bejaarden, of door mantelzorgers meer ondersteuning te bieden.”

Jonge ondernemers

“Naast senioren en zorgbehoevenden zetten we ook jongeren en ondernemerschap in de schijnwerpers. Jonge starters moeten steun krijgen voor hun startups in een ondernemingsvriendelijke omgeving met pop-up-faciliteiten, een starterscentrum; samenwerking met spin-offs van de KU Leuven, maar ook promotie van de kleinhandel is aangewezen. We zijn tegen de bouw van het megalomane Uplace en kiezen voor lokale handelsmaatregelen. De Bondgenotenlaan als autovrij epicentrum op zaterdag, omgeven door een aangename belevingsruimte met gezellige winkels en terrasjes, biedt een tegenwicht aan de E-commerce. Beveiligde free-wifi-pleinen maken de shopervaring of een bezoek aan de stad compleet.”

Piekfijne straten

“We gaan ook voor basisbehoeften. Als het aan ons ligt, liggen de straten en voetpaden er na de volgende legislatuur pico bello bij, alle problemen worden geregistreerd via een straat-identiteitskaart en een app om problemen in je straat aan de stad te melden. Het mobiliteitsprobleem kan gedeeltelijk verholpen worden door (onbemande) elektrische shuttles en door een efficiëntere bedeling van goederen en postpakketten. We willen ook een uitbreiding van het openbaar vervoer en dringen er bij de NMBS en Infrabel op aan om de stations tussen Leuven en Tienen te heropenen, met een bijkomend station in Haasrode. Door aan de randparkings naast de shuttledienst ook een fietsuitleendienst te voorzien, kan de stad nog vlotter én op een ecologisch verantwoorde manier bereikt worden.”

www.hetdraaitomleuven.be

En dit is maar een greep uit onze programmapunten, check daarom zeker hetdraaitomeleuven.be voor het volledige programma. Ook via deze link geraak je er.