Erik Potemans

14. Kandidaat

Wie is Erik?
    "Ik ben een geboren leider. En dat zeg ik niet als arrogant haantje-de-voorste, maar als gepassioneerde vijftiger die gewoon houdt van zijn job. Al meer dan 20 jaar bekleed ik managementfuncties in een Amerikaanse technologie multinational. Ik word er gewaardeerd door mijn probleemoplossend vermogen en de wil om compromissen te sluiten tussen verschillende partijen, ideeën en culturen. Een probleemoplosser in hart en nieren. Daarnaast kijk ik steeds vooruit, want zeg nu zelf, steeds omkijken brengt niemand verder, toch? Plannen om de toekomst beter, slimmer en duurzamer te maken, dat hebben we in Leuven nodig. Gedaan met toekijken van op de zijlijn. Het is tijd om zelf in actie te schieten. CD&V, Leuven I am ready for you.
    Geen gedreven man zonder sterke sidekick uiteraard. Al meer dan 25 jaar mijn partner in crime, mijn vrouw Patricia. Zij werkt al jaren als de perfecte secretaresse van verschillende vice-rectoren van de KU Leuven. Daarnaast ben ik vader van twee mooie dochters. Yup, vrouwen baas ten huize Potemans. Mijn oudste dochter, Lien, is 24 jaar en werkt als digital executive bij voetbalclub OH Leuven. Femke is 21 en werkt als verpleegster op het Operatiekwartier in Gasthuisberg."

Waar draait het om voor Erik?
    Hier zijn mijn aandachtspunten!

Verkeersstroom verminderen en optimaliseren:
    • Nog meer aandacht aan het fietsvervoer, d.m.v. meer en beter onderhouden en meer zichtbare fietspaden, ondersteund door meer fietsstallingen, elektrische laadpalen en fietsdeelsystemen;
    • Wegen, voetpaden en fietspaden nog beter onderhouden met inspraak en openheid van prioriteiten ondersteund door een digitaal platform;
    • Veilige fietspaden op weg naar de scholen;
    • We onderzoeken de mogelijkheid van een stadsdistributiesysteem dat zwaar vervoer uit de stad weert;
    • Circulatieplan verder optimaliseren, met aandacht voor bewoners en handelaars! Randparkings (die later hergebruikt kunnen worden, stadstuinen, cultuur, opslag enz) uitbouwen waar nodig!
    • We maken werk van een slimme regeling van verkeerslichten op de ring, met het oog op een snelle en efficiënte doorstroming;
    • Zorgen dat er beter systeem komt voor zelfstandigen die herstellingen in het stad moeten uitvoeren.

Leuven nog aangenamer maken om te leven:
    • Handel blijven stimuleren, zonder handel geen wandel in Leuven!
    • Veiligheidsgevoel vergroten, investeren in goede opleiding ,goede werking en ondersteuning van politie ,brandweer en lokale diensten;
    • Politie ondersteunen bij de aanpak van de lokale criminaliteit;
    • We willen de biodiversiteit in onze stad verhogen. Braakliggende stukken grond moeten een tijdelijke inrichting krijgen als biodivers aangelegde stadstuinen investeren in groendaken, pleinen verfraaien;
    • Buurtwerkingen stimuleren en ondersteunen;
    • Cultuur en sportbeleid verder uitbouwen en burgers nog meer betrekken, zorgen voor extra ruimtes , toegankelijker voor de personen met een beperking;
    • We onderzoeken hoe we ook op zondag een divers cultureel aanbod kunnen aanbieden aan de bewoners en toeristen, bijvoorbeeld door meer matineevoorstellingen en openluchtoptredens;
    • Slim waterbeheer, plan tegen wateroverlast, Waar mogelijk wordt de Dijle verder opengelegd en ingericht met natuurlijke oevers;
    • We dringen bij De Lijn aan op de ontdieseling van de bussen in de binnenstad. Elektrische en hybride bussen zijn een uitstekend alternatief;
    • We willen regionale busverbindingen weghouden uit de binnenstad;
    • In de binnenstad en in iedere deelgemeente voorzien we meer laadpalen voor elektrische wagens, en ruimte voor deelauto’s en ontmoedigen het autogebruik;
    • Ondersteunen van circulaire economie;
    • Leuven heeft al een kleine afvalberg maar we willen die nog kleiner door:
    -Afvalpreventie met het stimuleren van thuiscomposteren en kringlooptuinieren;
    -Een beleid rond voedseloverschotten, het aanmoedigen van initiatieven in de deeleconomie en het promoten van afvalarm winkelen; hergebruik, door een nauwe samenwerking met de kringloopwinkel en het herstellen van goederen;
    repaircafés, selectieve inzameling om de restfractie verder te reduceren;
    -Promoten van plastiekloze organisaties;
    -Verder onze rol spelen in het grote geheel van de circulaire economie (via o.a. Ellen McArthur Foundation).