Ruben Geleyns

22 oktober 1992

• Geboorteplaats:

Leuven

Vanuit het Leuvense jeugdwerk bleek de stap voor Ruben uiteindelijk klein om in de politiek terecht te komen. "Met hetzelfde enthousiasme als in de scouts wil ik me nu inzetten voor mijn stad en de Leuvenaars."

Ruben is sinds 2016 actief bij CD&V Leuven, specifiek in het bestuur van de lokale Wilselse sectie en als communicatieverantwoordelijke van onze afdeling. Daarnaast engageert hij zich ook bij onze jongeren, waar hij sinds 2019 voorzitter van is.

In 2018 nam hij voor de eerste keer deel aan de verkiezingen en behaalde hij 700 voorkeurstemmen. Hij raakte verkozen, net zoals zijn vader, Johan Geleyns. Aangezien vader en zoon niet samen mogen zetelen beslisten ze onderling dat Johan - die 1.071 stemmen achter zijn naam kreeg - nog een derde legislatuur in de gemeenteraad mocht zitten.

"Leuven is een prachtige stad, en stad op mensenmaat", zegt Ruben, als hij het over onze stad heeft. "De focus ligt voor mij op de levenskwaliteit in onze stad en al haar kernen, want Leuven zou Leuven niet zijn zonder de deelgemeenten. Levenskwaliteit in de zin dat iedereen hier met plezier leeft, woont en werkt. Met nabij en toegankelijk groen voor iedereen, plekken waar kinderen en jongeren de kans krijgen om zich te ontplooien op elk vlak, en een 'slimme stad' met ambitie. Leuven heeft alles in zich om een pioniersrol op te nemen als voorbeeld van hoe een stad van de toekomst er vandaag kan uitzien. Men moet niet spreken over Leuven als het Kopenhagen aan de Dijle, laat ze maar spreken over Kopenhagen als het Leuven aan de Oostzee!"