De jaarlijkse bloemen- en plantenmarkt, een lentetraditie van stad Leuven, vindt dit jaar plaats op zaterdag 8 mei. “Een mooie traditie bovendien, die we graag in ere houden en die nog meer sfeer en beleving in de stad brengt”, zegt schepen van handel Johan Geleyns. De markt verhuist van het Ladeuzeplein naar het Herbert Hooverplein. Daar kunnen liefhebbers van 10 tot 17 uur planten en tuinbenodigdheden kopen.

30e editie

“Het is een speciale editie, want de markt vindt dit jaar voor de 30e keer plaats”, weet schepen van markten Johan Geleyns nog te vertellen. “Samen met de kunstroute in onze handelszaken en de opnieuw geopende terrassen maken we er zo dit jaar toch nog iets speciaals van. Met de bloemenmarkt starten we weer een periode van zomerse markten. Bovendien mogen ook de terrassen open op 8 mei”, zegt Johan Geleyns. “Zo staan de bloemenmarkt en de terrassen samen symbool voor het begin van een mooie zomerperiode, waarin we hopelijk weer met zijn allen zullen winkelen en tafelen, en genieten van onze mooie stad.”

Veiligheidsmaatregelen

De stad is blij te kunnen aankondigen dat de bloemenmarkt zal doorgaan, want vorig jaar ging ze niet door omwille van de corona-veiligheidsmaatregelen die toen golden. Op de bloemenmarkt gelden dit jaar dezelfde voorzorgsmaatregelen als op de andere markten. Zo zullen er stewards aanwezig zijn om alles in goede banen leiden, is een mondmasker verplicht vanaf 13 jaar, moet je afstand houden en is er een aangeduide looprichting. De stad wil ook vermijden dat wachtrijen ontstaan. Daarom is er dit jaar uitzonderlijk geen gratis potgrond op de bloemenmarkt te verkrijgen.