Tien Leuvense werkingen startten maandag 4 juli hun speelpleinzomer. Dagelijks spelen op al deze pleinen zo’n 1400 kinderen tussen 3 en 15 jaar. 160 jongeren vanaf 16 jaar staan klaar om al deze kinderen een geweldige vakantie op het speelplein te bezorgen. Deze speelpleinen zijn:

• Speelplein Groene Zone in Heverlee
  • Speelplein Don Bosco in Oud-Heverlee
  • Speelplein De Pit en De Kraai in Heverlee en Kessel-Lo
  • Speelplein Fabota in Leuven
  • Speelplein Casablanca in Kessel-Lo
  • Speelplein De Kettekeet in Sint-Maartensdal
  • Speelpleinen van jeugdcentrum Vleugel F in Heverlee, Wilsele en Kessel-Lo

De tien speelpleinwerkingen zijn geen concurrenten van elkaar, maar voorzien elk op hun eigen manier een speelaanbod voor kleuters, kinderen en tieners. Sommige werkingen verkiezen een kleinschalig project, andere bieden ruimte voor meer dan 300 kinderen. Sommige werkingen richten zich specifiek op kinderen uit de wijk, andere stellen zich open voor kinderen uit de hele stad en omstreken.
De Leuvense speelpleinwerkingen scharen zich achter dezelfde missie. Ze willen een plaats zijn waar kinderen centraal staan. Ze willen hen een echte vakantie laten beleven door te mogen experimenteren in een veilige en speelse omgeving. De kracht van hun werkingen zijn de animatoren: enthousiaste jongeren die in hun vrije tijd kinderen de vakantie van hun leven bezorgen. Ook voor animatoren is het speelplein een plaats om te leren en te groeien, met de nodige ondersteuning.

Herwig Beckers, schepen van jeugd, is enthousiast over de diversiteit aan werkingen in Leuven: “We willen elk kind in Leuven een plek bieden om zich uit te leven tijdens de vakantie. Daarvoor organiseren we stedelijke speelpleinen en ondersteunen we heel wat particuliere werkingen. Daarnaast zijn er tijdens de zomer ook nog de wijkspeelpleintjes, de mobiele animatiecel, skate- en bladekampen, de Grabbelpas …”
De Leuvense speelpleinen zetten hun boodschap kracht bij door op elk speelplein 99 ballonnen de lucht in te laten. Zo lanceren de kinderen hun speelpleinzomer want ze zijn in de wolken van het speelplein!