In 2021 lanceerde stad Leuven haar actieplan rond leegstand. Ondanks de impact van de coronacrisis en de groeiende populariteit van e-commerce startten dat jaar een 50-tal nieuwe handelszaken. In 2022 zet de stad verder in op beleving. Ze wierf een retailmanager aan en zorgde voor flankerende initiatieven met toelages, workshops en de gratis shuttle om handel en horeca te ondersteunen.

Na een jaar maakt schepen van handel Johan Geleyns een stand van zaken op:

“Je ziet dat de stad opnieuw bruist en leeft, zeker nu de zomer weer in het land is en de coronamaatregelen tot het verleden lijken te horen. Ik ben dan ook zeer blij om te ervaren dat ons actieplan vruchten afwerpt en dat Leuven nog steeds alive and kicking is. We spelen kort op de bal om alle nieuwe handelszaken en vrijgekomen panden goed op te volgen. Dat zorgt ervoor dat we nog beter kunnen inspelen op alle opportuniteiten en de laatste trends.”

Leuvense handelszaken
Bij de Leuvense handel vallen enkele zaken op. Zo zien we dat de grote ketens het goed doen in Leuven. Er zijn verschillende nieuwkomers, maar we zien ook ketens die hun zaak vernieuwen, verhuizen naar een groter pand, een extra filiaal in Leuven openen. Denk hierbij aan zaken als C&A, Wear, Juttu, Les Soeurs, Queens, Bellerose...

Door de verhuisbeweging naar grotere panden komen de kleinere panden vrij voor ketens of starters die een winkelpand in onze stad overwegen.

Schepen Geleyns:

“We merken dat onze retailmanager geregeld vragen krijgt van ketens naar opportuniteiten in Leuven. Ik verkoop nooit het vel van de beer voordat hij geschoten is, maar durf me wel sterk maken dat we dit jaar nog enkele mooie spelers in onze stad zullen verwelkomen.”

Tendensen die al bestonden, blijven ook het afgelopen jaar in trek. De aanvragen voor pop-up winkels lopen zo vlot binnen dat de stad momenteel niet aan de vraag naar kleinere leegstaande panden kan voldoen. Bovendien groeien deze pop-ups vaak door tot kwaliteitsvolle vaste winkels, denk aan De Plantrekkers, Juttu, Villa Popcorn… Ook conceptwinkels zoals Bobbie Kidsstore die focussen op een bepaalde doelgroep of sfeer-en maakwinkels zoals Tilia Flowers blijven in de smaak vallen.

Het totaal aantal m2 winkelvloeroppervlakte mag dan wel over heel België dalen, dankzij de vele hippe concepten blijft Leuven een kwaliteitsvolle bruisende handelsstad.

Leuvense horecazaken
“Binnen de Leuvense horeca zien we enkele opvallende trends. Het mag voor de bezoekers van de horecazaken allemaal sneller en eenvoudiger zijn, én zij willen graag iets beleven. Zaken die daar op inzetten, zijn populair”, aldus schepen Geleyns.

Naast de klassieke fastfood, waar gemak en de prijs voorop staat, gaat het ook om zaken waar gezonde maaltijden centraal staan zoals bij Oats Day Long of de vele nieuwe broodjeszaken zoals Stuffed!, Black & White… Daarnaast bloeit ook de fast casual waarbij een restaurantervaring gekoppeld wordt aan een gespecialiseerd product, goede prijzen en een hippe look & feel. Vooral de Tiensestraat springt hierbij in het oog met nieuwe zaken als Barouche of Woké en bestaande klassiekers als Croque & Roll of Bavet.

Ten slotte is er nog een trend naar beleving. Deze horecazaken spitsen zich toe op kwaliteit, sfeerschepping en storytelling, waarbij ze geen enkel detail uit het oog verliezen. Vaak besteden ze extra aandacht aan ecologie en korte keten. Voorbeelden hiervan zijn het pas geopende Three Monkeys op het Hooverplein, Madmum met nieuwe vestigingen aan de Vaartkom en aan de Brusselsestraat en Den Angelus op de Bondgenotenlaan met hun eten vers van de boerderij.

Bovendien blijft Leuven een geliefde uitvalbasis voor fine dining. Leuven heeft een ruim aanbod aan klassezaken met ster of vermelding in de culinaire gidsen: zoals Taste, EssenCiel, d’Artagnan, Trente, EED, Bistro Tribunal, Cum Laude, Zarza, Convento, Fragma, Zappaz, Gastrobar Hop, Het Land aan de Overkant, Arenberg, Couvert Couvert, Rossi...

Kortom: Leuven biedt voor elke maaltijd, elke gelegenheid en elke prijscategorie meerdere kwaliteitsvolle alternatieven om de vingers bij af te likken.

Schepen Geleyns besluit:

“We merken dat onze inzet mensen echt naar Leuven lokt voor een uitstapje. We zijn enorm blij dat Leuven zo in trek is bij inwoners, bezoekers en toeristen. Om onze troeven en eigenheid nog meer in de verf te zetten, lanceren we dit najaar nog een grootschalige campagne, zodat nog meer mensen de diversiteit en kwaliteit aan handel en horeca in Leuven ontdekken."