Johan Geleyns wordt schepen, Els Van Hoof weer federaal parlementslid en Liesbeth Vandermeeren leidt straks de fractie

De Leuvense coalitie heeft sinds de gemeenteraad van 21 oktober een nieuwe schepen van sport, handel en werk. Johan Geleyns, tot voor kort fractievoorzitter, neemt de plaats in van schepen Els Van Hoof die terugkeert naar het federaal parlement. De 28-jarige Liesbeth Vandermeeren, gemeenteraadslid en jong CD&V-ster, zal hem vervangen als fractievoorzitter.

De Vlaamse en federale verkiezingen van mei 2019 veranderden meteen ook het uitzicht van het Leuvense schepencollege. Geheel volgens afspraak vervangt Johan Geleyns Els Van Hoof als schepen van sport, handel en werk tijdens de duur van haar parlementair mandaat. Els werd federaal herverkozen en zal haar parlementair werk daar verderzetten. De voorbije maanden effende ze in Leuven het pad voor Geleyns die haar bevoegdheden in voortreffelijke staat overneemt en uiteraard zijn eigen accenten zal leggen.

Van powerpolitica naar turboteler

Els Van Hoof werd tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van oktober opnieuw verkozen en kreeg tijdelijk een uitzondering op het cumulverbod om tot de nationale verkiezingen van 26 mei te zetelen in het Leuvense schepencollege. Ook federaal werd ze herverkozen, dus laat de ervaren politica haar in haar schepenambt vervangen door Johan Geleyns, een enthousiaste nieuweling die overigens van verschillende markten thuis is. Deze bevlogen en sympathieke aardappelteler uit Wilsele maakte zich al verdienstelijk als fractieleider voor CD&V in de Leuvense gemeenteraad en schopt het nu tot schepen van deze belangrijke centrumstad. Els Van Hoof legde de voorbije maanden de fundamenten van de bestuursnota met sterke christendemocratische accenten en een 10-puntenplan voor de handel.

Inhoudelijk maakte ze alvast het verschil door de rolschaatspiste op het provinciaal domein te herstellen, de leegstandsbelasting aan te passen zodat handelspanden sneller weer een invulling krijgen en een reglement voor CBD-(cannabis)winkels te schrijven, waardoor onze jeugd maximaal beschermd wordt. “Ik kijk ook met plezier terug naar de eerste verkeersvrije zaterdagen op de Bondgenotenlaan, de opening van twee nieuwe kunstgrasvelden in Kessel-Lo en natuurlijk Leuven als gaststad voor het weekend van de klant. Het WK wielrennen is ook in volle voorbereiding. Op korte tijd kon ik zowel op het vlak van sport als handel een positieve dynamiek op gang brengen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Johan Geleyns op dit elan zal verdergaan.”

Innovatieve handelsstad

“Als zevende generatie landbouwer zit ondernemen in mijn DNA en weet ik van aanpakken”, zegt Geleyns. “Ik zie dan ook tal van opportuniteiten. Samen met haar deelgemeenten is en blijft Leuven een goed bereikbare en aantrekkelijke winkelstad met een ongezien aanbod aan horecazaken, the place to be voor de ruime regio! Met onder meer de verdere uitvoering van het 10-puntenplan van collega Van Hoof geven we blijvend impulsen aan onze ondernemers, want stilstaan is achteruitgaan. Als stad moeten we gebruik maken van opportuniteiten om innoverende bedrijvigheid te huisvesten, hiermee creëren we immers werkgelegenheid. Een doorgedreven samenwerking met de VDAB is alvast aangewezen.

Balsportenhal en (rol)schaatspiste

Met mijn hart voor sport is ook die bevoegdheid in goede handen. Nu de meerjarenplanning stilaan vorm krijgt, ben ik blij te zien dat er budget is voor onder andere een balsportenhal en een nieuwe rolschaatspiste. Blijvend investeren in optimale en toegankelijke (bestaande) infrastructuur is ook een persoonlijke prioriteit. Met de opmaak van de masterplannen voor het sportcomplex Kessel-Lo en de Ymeriasite Wijgmaal zetten we weerom een stap vooruit. Ook de haalbaarheidsstudie naar de combinatie van een Olympisch zwembad met schaatspiste aan de Brabanthal te Haasrode wordt opgestart. Samen met enkele collega’s mocht ik recent meedraaien in het basketbaltornooi ‘Fun on Wheels’ van de Leuven Bears On Wheels, een geweldige promodag voor G-sport, een initiatief voor sporters met een beperking. Ook in dergelijke projecten willen we als sportstad ondersteuning bieden. Zo willen we andere sporttakken over de streep trekken, zodat iedereen die wil, kan bewegen en sporten. En zoals Els al aanhaalde, het WK Wielrennen 2021 is in volle voorbereiding. Dit evenement zal Leuven helemaal op de wereldkaart zetten!

Maar uiteraard kan ik dit alles niet alleen uitvoeren ’samenwerking en luisterbereidheid’ zijn onontbeerlijk! Met de raad van mijn voorgangers Erik Vanderheiden en Els Van Hoof, de samenwerking met de collega’s uit het college en de gemeenteraad, de vele enthousiaste medewerkers binnen de diensten, de handelaars, horecauitbaters en sportverenigingen, wil ik er stevig tegenaan gaan!”

Vernieuwing en verbreding

Als kersvers fractieleider wil Liesbeth Vandermeeren vooral duidelijkheid brengen over de koers die CD&V vaart. “De Leuvenaar moet weten wat onze accenten zijn in het huidige bestuur van rood, groen, oranje”, zegt Vandermeeren. “We hebben het vertrouwen gekregen om opnieuw 6 jaar mee aan Leuven te bouwen. Duidelijk communiceren over het werk dat onze schepenen leveren en over de standpunten die we binnen de CD&V-fractie aannemen, dat is onze taak. Persoonlijk wil ik graag het aanspreekpunt zijn om thema’s waar de Leuvenaar van wakker ligt bespreekbaar te maken.”

“Maar ook Els zal als gemeenteraadslid, federaal parlementslid en voorzitter van de commissie buitenlandse zaken, Leuven zeker blijven opvolgen. Zij heeft immers het huidige bestuursakkoord met deze coalitie mee voorbereid”, vervolgt Thijs Craane, voorzitter van de afdeling. “Daarnaast bewandelen we met Johan en Liesbeth verder de weg van vernieuwing en verbreding van onze afdeling. We hebben bij CD&V Leuven vele talenten in huis en willen al deze talenten zoveel mogelijk inzetten”, besluit Craane.