Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media, Benjamin Dalle, ondersteunt 15 experimentele jeugdprojecten met een investering van 650.000 euro. De projecten willen jongeren die het moeilijk hebben versterken en begeleiden vanuit de eigen leefwereld en interesses. “We moeten durven innovatief zijn: in het skatepark, op een hackaton of op de theaterplanken … in een steeds sneller veranderende wereld is het belangrijk om projecten te organiseren die dicht bij jongeren staan,” aldus Dalle.

De gekozen experimentele projecten zijn vernieuwend voor ons Vlaams en Brussels jeugdwerk. “Jongeren groeien op in een steeds sneller veranderende wereld,” aldus Dalle. “Het Vlaamse en Brusselse jeugdwerk is het best geplaatst om jongeren daarin te begeleiden en te versterken. Met deze investering in projectsubsidies willen we vernieuwende projecten een stimulans geven.”

De projecten vertrekken vanuit de leefwereld van de jongeren bijvoorbeeld via gaming, skateboarden en online media. Veel projecten zetten in op creativiteit: het koppelen van wiskunde aan beeldende kunst, het maken van theater om bepaalde thema’s bespreekbaar te maken of nog: glasblazen om te leren in team werken.

De doelgroepen van de projecten zijn zeer divers. Dak- en thuisloze jongeren, psychisch kwetsbare jongeren, jongeren met een beperking … Met de financiële impuls voor de projecten wil minister Dalle werk maken van een inclusief jeugdwerk.

>> Meer info over de geselecteerde projecten

15 experimentele jeugdprojecten krijgen van mij een extra ondersteuning, goed voor 650.000 euro 💪

De projecten kleuren buiten de lijntjes, maar de context waarin jongeren opgroeien vraagt nu eenmaal om creativiteit.

— Benjamin Dalle (@dalle_benjamin) January 15, 2020