Het is nu duidelijk dat mondmaskers dragen op plaatsen waar voldoende afstand houden niet mogelijk is, een grote rol zal spelen. Sinds begin april is de stad zich aan het voorbereiden om aan de Leuvenaars een herbruikbaar mondmasker te bezorgen. Dit gebeurt in overleg met de KU Leuven en met viroloog Marc Van Ranst. Het dragen van een mondmasker is slechts een onderdeel van de totaalaanpak. De andere maatregelen zoals fysieke afstand houden, blijven belangrijk. De geleidelijke afbouw van de coronamaatregelen wordt stap voor stap voorbereid en vergt constante waakzaamheid dat er geen heropflakkering van besmettingen komt.

De stad heeft een grote bestelling geplaatst om op grote schaal herbruikbare mondmaskers te kunnen verdelen. Het is de plicht van de overheid om ervoor te zorgen dat mensen de mogelijkheid hebben om de federale maatregelen en aanbevelingen op te volgen. Met deze gratis mondmaskers draagt de stad als lokaal bestuur hier in belangrijke mate toe bij.

Niet iedereen kan zelf een mondmasker stikken. Daarom willen we elke Leuvenaar een herbruikbaar, wasbaar mondmasker in hun brievenbus bezorgen. Zo zijn we zeker dat het mondmasker aan de juiste richtlijnen van de federale overheidsdienst Volksgezondheid voldoet. De chirurgische, professionele mondmaskers blijven voorbehouden voor de zorgsector.

Verdeling vanaf 30 april

Vanaf volgende week worden de eerste mondmaskers verdeeld. De mondmaskers zullen bezorgd worden samen met gebruiks- en wasinstructies. Een juist gebruik is belangrijk om een goede bescherming te bieden.

Elk Leuvens huishouden krijgt 1 masker per gezinslid, voorlopig voor elk gezinslid vanaf 12 jaar, in de brievenbus. Voor jongere kinderen is er nog geen duidelijkheid wat de aanbeveling van overheid en experten is, en welk model van mondmasker het best is. We staan klaar om via de basisscholen ook aan de kinderen van lagereschoolleeftijd een mondmasker te verdelen.

Leuven Helpt
Dit officieel model van mondmasker werd eerder al succesvol gemaakt en verdeeld door de stad in samenwerking met MAAKbar. Zo zijn er sinds het begin van de coronacrisis al 12.000 mondmaskers gestikt. De stad kocht de stoffen en ander materiaal aan, meer dan 600 vrijwilligers naaiden de maskers volgens de instructies van de federale overheidsdienst Volksgezondheid. De naaipakketjes werden verdeeld door 110 vrijwillige fietskoeriers. Medewerkers van de stad verdeelden de mondmaskers aan zorgverleners die aan huis komen, zoals zorg-assistenten, thuisverplegers en vroedvrouwen, en mensen die omwille van hun job in contact komen met anderen.