Ouderen worden nog te veel vergeten in gedachten en beleid, dat heeft ook deze corona-crisis duidelijk gemaakt. Dit terwijl zestigplussers vandaag demografisch de snelst groeiende groep zijn. Momenteel is wereldwijd 1 op 9 mensen ouder dan 60, in 2050 zal dit oplopen tot 1 op 6. In België schat men de groep senioren in 2050 zelfs op 30% van de totale bevolking.

CD&V-Kamerlid wil de negatieve beeldvorming over ouderen omdraaien. Van Hoof: “Wat zouden het verenigingsleven en het vrijwilligerswerk zijn zonder onze 65-plussers? Toch gingen recent nog stemmen op om hen langer in lockdown te houden. Terecht hebben gezonde 65-plussers erop gewezen dat dit niet normaal is.”

Om de stereotypering van ouderen tegen te gaan is een internationale aanpak nodig, volgens Van Hoof. Op 12 maart nam de Kamer haar resolutie aan rond leeftijdsdiscriminatie die de federale regering vraagt om actief te pleiten voor een VN-conventie rond ouderenrechten. Van Hoof: “Een internationale conventie verplicht landen tot positieve maatregelen om discriminatie van ouderen tegen te gaan. De verdragen zorgen bovendien voor een juridische stok achter de deur. Burgers kunnen zich hierop beroepen in de rechtbank en krijgen de mogelijkheid om internationaal klacht in te dienen tegen een schending van hun rechten wanneer de nationale rechtsmiddelen uitgeput zijn. Zo kan men staten verantwoordelijk stellen als zij onvoldoende ondernemen om hun ouderen te beschermen.”