De langverwachte fiets- en voetgangersbrug tussen Kessel-Lo en het centrum van Leuven is een feit. De brug over de treinsporen en de fietsspiraal verbinden nu de Martelarenlaan met het Martelarenplein.

 Stad Leuven hecht veel belang aan goede verbindingen voor zachte weggebruikers tussen de verschillende stadswijken. De fietsspiraal draagt bij aan de ambitie om van Leuven een echte fietsstad te maken.

 “Vanaf nu kunnen inwoners en bezoekers vlot en veilig de treinsporen oversteken”, zegt Dirk Vansina, schepen van openbare werken. “Deze vlotte en veilige verbinding over de spoorbedding is een belangrijk element in het plan om Kessel-Lo met het stadscentrum te verbinden.”

Het afwerken van de fietsspiraal betekent een grote stap vooruit voor de fietsers. Samen met het fietsen op het Professor Van Overstraetenplein, de fietsenstalling onder het Martelarenplein en de herinrichting van het fietspad aan het KBC-kantoor zal de fietsspiraal het comfort voor de fietser in de stationsomgeving sterk verhogen.

NMBS bouwt momenteel een nieuwe ondergrondse fietsparking onder het Martelarenplein voor 4.000 fietsen. Dirk Vansina: “De werken aan de fietsparking duren nog tot eind 2020. Omwille van de werfzone blijft de doorgang van de fietsspiraal naar het Martelarenplein wel beperkt maar we willen de fietsspiraal nu toch al in gebruik nemen.”

 De trappen aan het seinhuis worden in de loop van dit najaar opengesteld. Ondertussen kunnen voetgangers wel gebruik maken van het hellend vlak van de fietsspiraal. Tijdelijke antislipmatten zorgen er voor dat de spiraal veilig is. De aannemer brengt in het voorjaar, zodra het weer het toelaat, een definitieve antisliplaag aan.

Hoffelijkheid op de brug, de fietsspiraal en de esplanade

Het fietsverkeer van en naar de Tiensepoort mag nu ook over het Professor Van Overstraetenplein (de esplanade voor het stadskantoor) rijden. Het plein blijft wel een voetgangerszone, maar stapvoets fietsen is toegelaten. Op die manier kunnen fietsers en voetgangers genieten van een veilige en vlotte verbinding, met respect voor elkaar.

Ook op de brug over de spoorweg en de fietsspiraal rekent het stadsbestuur op de hoffelijkheid van alle weggebruikers. De aangewezen, veilige maximumsnelheid is 15 km per uur. Bromfietsen zijn verboden op de brug, de fietsspiraal en de esplanade.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.