Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media, Benjamin Dalle trekt meer dan 20 miljoen euro uit om 63 Vlaamse jeugdhuizen en jeugdwerk de komende 4 jaar structureel te ondersteunen

“Voor de eerste keer worden middelen vrijgemaakt voor de volle vier jaar,” aldus Dalle “We willen hen hiermee financiële zekerheid bieden en verlossen van administratieve overlast. Zo moeten ze niet langer bezig zijn met subsidiedossiers te schrijven, maar doen wat ze het best doen: jongeren versterken.”

Het toekennen van de nieuwe middelen kadert in het nieuw decreet bovenlokaal jeugdwerk, jeugdhuizen en jeugdwerk voor bijzondere doelgroepen. Voor de komende vier jaar is er voor geprofessionaliseerde jeugdhuizen een nieuwe subsidie van 14.789.800 EUR uitgetrokken, voor het jeugdwerk met kinderen en jongeren met een handicap is dat 5.232.600 EUR. Organisaties moesten hun dossiers indienen voor 1 juni 2019.

Geld voor Leuven

Stedelijk Jeugdwerk Leuven en Sojo krijgen elk 90 000 euro, Jeugdhuis Leuven 95 000. Buurtwerk 't Lampeke vzw krijgt voor de eerste keer 43.200 euro. samen maakt dat zo’n 318.000 euro voor Leuven, 33.000 euro meer dan vorig jaar. Met deze middelen kunnen zij ook de komende jaren investeren in ons fantastisch jeugdwerk.

We maken dus een stevige inhaalbeweging tegenover de rest van Vlaanderen en bij de laatste subsidieronde behoudt Leuven hier het vertrouwen van de Vlaamse overheid.

Jeugdhuizen versterken in hun maatschappelijke rol

Bij de jeugdhuizen kwamen projecten in aanmerking die focussen op het stimuleren van ondernemerszin, het stimuleren van artistieke expressie en het bevorderen van de sociale cohesie tussen het jeugdhuis en de omgeving. “Jeugdhuizen zijn geen eilanden,” aldus Benjamin Dalle. “Ze vervullen een essentiële rol in de samenleving maar ook binnen een gemeenschap en omgeving. Daarom willen we hen ook versterken met deze krachtige financiële boost. Zij weten als geen ander wat er leeft binnen de jongerengemeenschap en kunnen jongeren het best ondersteunen.”

Ook het bovenlokaal jeugdwerk met kinderen en jongeren met een handicap kan rekenen op middelen. “Iedereen heeft recht op een mooi aanbod van jeugdwerk. Jongeren met een handicap botsen nog vaak op allerlei obstakels om deel te nemen aan activiteiten. Daarom trekken we ook hier extra middelen uit. Zowel voor activiteiten tijdens het schooljaar als in de vakanties krijgen middelen.”

Zekerheid voor 4 jaar

In het verleden kregen organisaties uit diverse subsidielijnen al steun voor het organiseren van bovenlokale activiteiten. Daarvoor moesten ze elk jaar een nieuw dossier indienen. Dat is nu verleden tijd. Door subsidies toe te kennen voor de komende vier jaar krijgen de jeugdhuizen en organisaties nu financiële zekerheid en kunnen ze projecten inplannen op langere termijn.

Het totale subsidiebedrag stijgt met ruim 20%. Voor jeugdhuizen gaat het jaarlijks budget omhoog van 3.312.000 euro (2019) naar 3.697.450 (2020) en voor de werkingen met jongeren met een handicap van 779.192 (2019) naar 1.308.150 (2020).