De silo's aan de Vaartkom staan er intussen al jaren onberoerd bij, maar nu komt er eindelijk schot in de zaak. “Het was lang onduidelijk of onze ideeën überhaupt technisch haalbaar waren”, zegt projectontwikkelaar Ertzberg. “Er kwam nu groen licht en we zijn volop bezig met de plannen.”

[Bron: Het Standaard - Hannelore Smitz]

De herontwikkeling van de omgeving van de Leuvense Vaartkom loopt stilaan ten einde, zeker nu ontwikkelaar Ertzberg begon met de voorbereidende werken voor het appartementenblok The View. Velen vragen zich af wat er dan met de silo's gebeurt. Volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) moet dat gebouw bewaard blijven en zowel een woonfunctie als een publieke functie krijgen. Er circuleerden in het verleden al beelden van futuristische simulaties waar lofts met ronde ramen achter de vandaag cirkelvormige wanden verstopt zaten. Bovenop zou een publiek plein en een skyhotel komen. De uitwerking van dat idee kwam er tot op heden nog niet. Het grote probleem was de technische haalbaarheid.

“Op een gegeven moment kwam zelfs de vraag of het RUP toch niet kon worden herzien”, zegt bevoegd schepen Carl Devlies (CD&V).

Paradepaardje

Die problemen zijn nu verleden tijd. Projectontwikkelaar Ertzberg bouwt sinds kort toch verder op het huidige RUP en gaf intern groen licht om concrete plannen uit te werken. “Het behoud van de silo's was van bij de start van de hele wijk Tweewaters een paradepaardje”, zegt CEO Jo Vandebergh. “Het is een heel iconisch gebouw voor de Vaartkom, maar dat het technisch uitdagend is om daarvan iets te maken, kan iedereen wel zien. Mensen vragen zich af wat er komt. In het verleden waren er ruwe ideeën en nu werken we die concreet uit. Tegen eind dit jaar willen we een definitief ontwerp klaar hebben.”

Bouwkundig was er al veel vooronderzoek en daaraan werkt de ontwikkelaar nu ook architecturaal en technisch verder. De oude ideeën worden gemoderniseerd en aangepast aan de huidige normen voor wonen, onder andere door meer lichtinval te voorzien. Er was ook al een eerste overleg met de stadsdiensten, waarbij enkele scenario's werden voorgesteld. “We zitten nu echt op dezelfde lijn over de richting die we moeten uitgaan en dat is een heel belangrijke stap”, zegt Vandebergh. “Er is een akkoord, dus de komende maanden werken we hard om dat te concretiseren.”

Eind 2022

Hoe het gebouw er dan zal uitzien, is nog onduidelijk. Het staat wel al vast dat het gebouw bewaard blijft en hoofdzakelijk een woonfunctie krijgt. Er komt ook effectief een publiek balkon. Mogelijk komen daarbovenop, zoals ooit gepland, nog enkele bouwlagen, maar dat kan Vandebergh nog niet bevestigen. Ook of er effectief een hotel komt bovenaan, is nog lang niet beslist. “Er zijn erg veel mogelijkheden, maar tegen het einde van dit jaar moet alles echt beslist zijn”, zegt de projectontwikkelaar. Wanneer er effectief werken plaatsvinden aan het gebouw, hangt af van de bouw van The View er vlak naast. “Als die bouwwerken bijna ten einde zijn, starten we aan de silo's.” Het einde van die werken staat momenteel gepland voor eind 2022. Momenteel verloopt alles volgens schema.