Er is de afgelopen weken heel wat te doen geweest rond de besparingen op de subsidies voor culturele organisaties. Begrijpelijk. Zo goed als alle gesubsidieerde organisaties in uiteenlopende sectoren delen in de klappen. Alle sectoren die subsidies ontvangen moeten 6% inleveren, dus ook onderwijs, welzijn, economie, mobiliteit … Minister-president en cultuurminister Jambon beslisten echter autonoom om 60% te besparen op de projectsubsidies in de kunstensector (budget daalt van 8,5 miljoen naar 3,5 miljoen euro) en de grote kunstinstellingen moeten (slechts) 3% besparen.

Vlaams parlementslid Karin Brouwers was geschrokken van deze keuze om drastisch te besparen in de projectsubsidies, want deze zijn een belangrijke hefboom voor de ontwikkeling van het talent van morgen. Zij sprak de minister hierop aan tijdens de begrotingsbespreking in de commissie Cultuur. Hij beloofde daarop dat hij alsnog bereid is om de dialoog aan te gaan met de cultuursector. Op voorstel van CD&V zal de minister, als er in de toekomst budgettaire ruimte blijkt, zijn uiterste best doen om ze prioritair toe te wijzen aan projectsubsidies.  Meer concreet heeft de minister-president ook toegezegd dat hij om te beginnen het beschikbare budget integraal aan de eerste oproep zal besteden.

CD&V zal dit dossier van nabij blijven opvolgen.