Stad Leuven heeft met de K.U.Leuven, de Hogescholen en de internationale bedrijven op het vlak van congres- en zakentoerisme belangrijke troeven. In 2010 waren 45% van de hotelovernachtingen gerelateerd aan congressen, seminaries of beroepsdoeleinden. Uit een publieksonderzoek dat we in Leuven uitvoerden, bleek dat een congres- of zakentoerist zo’n 165 euro per overnachting besteedt in Leuven: 34% aan restaurants en cafés, 21 % aan shopping en 15 % aan overnachting. Schepen van Toerisme Dirk Vansina : “er is een lange weg afgelegd sinds in schepen van Toerisme werd. De oprichting van een congrescel was één van mijn toeristische prioriteiten, juist omwille van de belangrijke impact op het Leuvens toerisme. Ik ben er nu in geslaagd de 3 actoren die op dit vlak naast mekaar werkten, samen te brengen. De middelen worden nu gebundeld en de medewerkers gaan ook fysisch samen zitten. De 3 partners gaan zich vanaf nu onder één gezamenlijke naam en logo promoten. Dit zal ongetwijfeld een nieuwe impuls geven aan het congrestoerisme.”