Na de titel van Europese Innovatiehoofdstad is Leuven nog een titel rijker. In 2021 mag Leuven zich Europese Sportstad noemen. De stad kreeg het verlossende nieuws dat de inspanningen die men al jarenlang levert om Leuven sportief op de kaart te zetten beloond worden met de titel Europese Sportstad 2021.

Ieder jaar kunnen Europese steden zich kandidaat stellen om Europese Sport(hoofd)stad te worden. Om een Europese Sportstad te worden moet een stad tussen de 25.000 en 499.999 inwoners tellen. Vanaf 500.000 inwoners kan een stad meedingen naar de titel van Europese Sporthoofdstad.

“In mei dienden we ons dossier in bij ACES Europe, de organisatie die de titels uitreikt, waarin we Leuven als sportstad presenteerden”, zegt schepen van sport Johan Geleyns.  “Twee weken geleden hebben we onze kandidatuur digitaal verdedigd tegenover de jury. Het was toen al duidelijk dat we een grote kans hadden om de titel binnen te halen, want de jury was bijzonder lovend over hoe Leuven het sportbeleid aanpakt.”

Leuven is met stip een vooruitstrevende stad. Eerder dit jaar kreeg de stad al de titel van European Capital of Innovation 2020. En ook op sportief vlak is Leuven vooruitstrevend. De stad combineert een groot klassiek sportaanbod, met meer zwembaden en sporthallen per inwoner dan eender welke andere Belgische stad, met een sterke focus op sportieve innovatie en samenwerking. Ook de sterke band met de KU Leuven speelt daarin een belangrijke rol.

Leuven investeert in sportbeleid
Toch was het nog even spannend afwachten tot het verlossende nieuws er uiteindelijk kwam. Schepen Geleyns benadrukt dat er al jaren fors wordt geïnvesteerd in sport, en die inspanningen worden nu beloond. Daarom mag men terecht trots en bijzonder blij zijn dat de titel wordt toegewezen. En het stopt niet, want de investeringen lopen door:

“Ook de komende jaren investeren we nog 57 miljoen euro in sportinfrastructuur", zegt Johan Geleyns. 54% van de Leuvenaars sport minstens één keer per week. Dat is het hoogste cijfer van Vlaanderen. Van hen is maar liefst 82% tevreden over de sportaccommodaties. Hiermee staan we op de tweede plaats. We hopen dat we dankzij deze inspanningen nog meer Leuvenaars aan het sporten en bewegen krijgen.”

De stad is al verschillende maanden bezig om van 2021 een geweldig sportief jaar te maken, zegt Johan Geleyns. Het blijft jammer dat vele activiteiten niet of beperkt kunnen doorgaan omwille van het coronavirus. Daarom hoopt de stad van harte dat het coronavirus tegen 2021 ingedijkt is, zodat men met verschillende sportieve activiteiten weer iedereen kan betrekken. De absolute apotheose moet in september 2021 volgen, wanneer WK wielrennen in Leuven neerstrijkt.

Europese Sportstad van het jaar
“Ik wil beklemtonen dat we Europese sportstad zijn geworden, omdat we ernaar streven om écht iedereen mee te krijgen in het Leuvense sportverhaal. Jong en oud, gezond en ziek, zevende generatie Leuvenaar en nieuwe inwijkeling. Het verhaal van Leuven, Europese sportstad, is laagdrempelig en inclusief”, zegt schepen Johan Geleyns. “Dit is niet het einde, maar het begin van iets moois. Voor het eerst zal uit alle Europese Sportsteden van 2021 één ‘sportstad van het jaar’ gekozen worden. Ambitieus als we zijn, richten we ook daar onze pijlen op. Onze honger is dus nog niet gestild. We zullen er een lap op geven!!”, besluit schepen Johan Geleyns.