Het prachtige historische stadhuis van Leuven wordt voorbereid op een nieuwe toekomst. Het ontwerpteam aNNo architecten en FELT architecture & design wonnen de Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester met een doordacht en gedurfd voorstel dat ze nog verder uitwerken tot een definitief ontwerp. In 2023 starten de herbestemmings- en restauratiewerken, na grondig onderzoek.

Het stadhuis wordt nog meer hét symbool van Leuven. Je zal er haar rijke geschiedenis en toekomst kunnen (her)ontdekken. Vanuit dit kloppend hart trekken bezoekers Leuven in om de stad te verkennen. Het behoudt zijn politieke en ceremoniële functies, toeristen worden er onthaald en de dynamische Leuvense erfgoedwerking vindt er haar plek. Kortom, het wordt zowel voor bewoners als voor bezoekers uit binnen- en buitenland een niet te missen hotspot.

Multifunctioneel

Het stadhuis krijgt opnieuw een volwaardige, publieke functie. Het open huis wordt permanent toegankelijk met een toekomstgerichte invulling die overeenstemt met de symbolische waarde en erfgoedwaarde van het gebouw. Het wordt dé plek ook waar Leuvenaars en bezoekers uit binnen- en buitenland verhalen over het verleden en de toekomst van Leuven kunnen ontdekken. De historische ruimtes vormen de basis voor de vele erfgoedverhalen. Authentieke stukken krijgen opnieuw een plaats in het stadhuis en via interactieve verhalen, exposities en debatten ontdek je Leuven van vroeger, vandaag en morgen.

Na de herbestemming zullen er opnieuw huwelijken, recepties en officiële ontvangsten plaatsvinden en de gemeenteraad zal opnieuw in de Gotische zaal vergaderen. De politie verhuist naar een modern wijkkantoor in de vleugel aan de Naamsestraat en het Radiohuis blijft in de kantoren aan de Muntstraat. Op die manier versterkt het stadhuis zijn functie als multifunctioneel stadsgebouw.

Heden ontmoet verleden

Het herbestemmingsproject is van uitzonderlijk belang voor de stad, haar bewoners en bezoekers. “Erfgoed speelt een belangrijke rol in de kwaliteit van onze leefomgeving. Gebouwen met erfgoedwaarde kunnen mensen samenbrengen en verbinden. Daarom vinden we het als onroerenderfgoedgemeente belangrijk om ons waardevol patrimonium te herbestemmen.” aldus schepen van onroerend erfgoed, Carl Devlies. “Leuven staat bekend om haar vele innovatieve herbestemmingsprojecten, zoals bijvoorbeeld De Hoorn, OPEK en HAL 5. Het is dan ook logisch dat we met de herbestemming van ons meest iconische gebouw, heel hoge ambities nastreven.”

De stad zocht dan ook via de Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester naar een geschikt ontwerpteam. De tijdelijke vereniging aNNo architecten en FELT architectuur & design in samenwerking met endeavour, 88888 en Atelier Arne Deruyter overtuigden de wedstrijdjury met hun totaalaanpak en visie. Ze vertaalden als enige de ambitie van de stad.

Via het huidige politiekantoor komt er één duidelijke toegang tot het stadhuis. Op de benedenverdieping bevindt zich een grote internationale onthaalruimte. Wie er binnenstapt voelt meteen het DNA van de stad: historisch en hedendaags. Boven op het politiekantoor komt een hedendaags volume. Bezoekers bereiken de verdiepingen via een comfortabele trap en lift. Vandaaruit worden ze meegezogen naar de verschillende ruimtes in het historische gedeelte. Zowel in het nieuwe volume – de antichambre – als in het historisch gedeelte zal je via dynamische en interactieve opstellingen verleden, heden en toekomst van Leuven kunnen ontdekken. Hier toont de stad ook de toekomstige plannen en stadsontwikkelingen aan de burgers. Vanaf het nieuwe volume heb je een mooi uitzicht op de Grote Markt en de Sint-Pieterskerk. De binnentuin – het Vrijthof – wordt een groen rustpunt dat de verschillende delen van het stadhuis nog beter met elkaar verbindt.

Doordachte en duurzame restauratie

Het 575 jaar oude stadhuis is een topmonument uit de Brabantse gotiek in Europa. Het ent heeft een indrukwekkende gevelpartij en telt verschillende salons, zalen en kelders. De zolder heeft indrukwekkende dakspanten en herbergt een grote collectie gevelbeelden, gipsen afgietsels en mallen. In de raadskelders toont het Koninklijk Verbond der Jaartallen foto’s, vlaggen en kostuums. Het ontwerpteam en de stad onderzoeken hoe en of beide ruimtes toegankelijk kunnen gemaakt worden.

“Zowel de buiten- als binnenkant krijgen een doordachte restauratie met respect voor het verleden”, vertelt schepen Dirk Vansina. Het ontwerpteam bekijkt per ruimte welke duurzame energieoplossingen mogelijk zijn. “De herbestemming wordt een voorbeeld van innovatie, multifunctioneel gebruik en duurzaamheid, dat past bij de Leuvense ambities van ‘Leuven klimaatneutraal 2030’ en ‘Leuven Europese culturele hoofdstad 2030”.

Unieke samenwerking

De herbestemming en restauratie van het stadhuis is volgens schepen van restauratie Dirk Vansina een complex dossier: “Verschillende stadsdiensten en andere partners werken al geruime tijd intensief samen. Enkel door een stadsbrede samenwerking kunnen we onze ambities realiseren.”

In 2018 vroeg de stad aan Leuvenaars en bezoekers hoe zij het stadhuis in de toekomst willen gebruiken. Die resultaten zijn opgenomen in de ontwerpopdracht die de stad uitschreef. Tijdens het verdere ontwerpproces zullen de ontwerpers de buurt, Leuvenaars, bezoekers en verenigingen blijven betrekken bij de verdere uitwerking van de herbestemming.

Timing

Het ontwerpteam en de stad zullen het wedstrijdontwerp verder uitwerken. In 2023 starten de verbouwingswerken. Het stadhuis gaat dan een viertal jaar dicht. Toeristen kunnen dan terecht in een pop-uponthaal. Voor plechtigheden en vergaderingen is de stad op zoek naar een andere locatie. Vanop een tijdelijke toren op de Grote Markt of op je computer kun je de werken live volgen.

“Deze zomer worden de salons al gerestaureerd”, aldus Vansina, “Tijdens die werken zullen de huwelijken in de collegezaal en het kabinet van de burgemeester in het stadhuis plaatsvinden.”