Infrabel en het Leuvense stadsbestuur hebben vandaag de gloednieuwe Parkwegbrug in Heverlee officieel ingefietst.  Dankzij deze nieuwe lokale infrastructuur voor fietsers en voetgangers over het spoor, zijn de Abdij van Park en de Philipssite opnieuw vlot met elkaar verbonden.

Tussen de Abdij van Park en de Tivolistraat werd op minder dan één jaar tijd een nieuwe brug gebouwd voor fietsers en voetgangers. Infrabel heeft in totaal 1,2 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van de nieuwe spoorbrug en de vernieuwing van 1 km afsluiting langs het spoor. Deze investering komt de lokale mobiliteit (een belangrijke fiets- en voetgangersverbinding voor vele gebruikers) en de veiligheid van het treinverkeer ten goede.

Verloop van de werken

Wie de werken gevolgd heeft, begrijpt waarom het echt geen eenvoudig karwei was. De brug is 4,5 meter breed en overspant 20 meter, dat is het dubbele van de oorspronkelijke brug. Vroeger kwamen de treinen bijna tot tegen de bruggenhoofden, nu is er meer ruimte en ook plaats voor een dienstpad naast de sporen.

Deze werken werden gefaseerd uitgevoerd. De landhoofden zijn ter plaatse gemaakt en het nieuwe brugdek, dat bestaat uit verschillende liggers, werden in mei geplaatst. Grote, zware elementen die elk 32 ton wegen, werden met gigantische hefkranen aangebracht. Toch was het centimeterwerk om ze te plaatsen.

Ontwerp van de brug

Het ontwerp van de Parkwegbrug moest aansluiten bij de omgeving van de parkabdij. In een eerste ontwerp kwam de brug 1 meter hoger, boven het maaiveld, waardoor ze een belangrijke impact zou hebben op de omgeving van de abdij. Dat ontwerp werd bijgestuurd zodat de inpakt nu minimaal is. Ook de leuning werd ontworpen in functie van de abdij. De definitieve leuning moet nog geplaatst worden (op 29 en 30 augustus) en zal de voorlopige vervangen.

Zelfs de bakstenen werden speciaal gekozen door de ingenieur monumentenzorg van de stad die de restauratie van de parkabdij opvolgt zodat ze refereren naar de historische abdij. Het werd dus een brug op maat van de parkabdij, in relatie tot deze erfgoedsite.

Met deze brug is ook voldaan aan een historisch recht van de paters Norbertijnen. De spoorlijn werd getrokken door de domeinen va de paters en ingegraven in een talud. Hierbij hebben de paters een eeuwigdurend recht van doorgang naar de overzijde (de stad Leuven) gevraagd door middel van een brug, die er dan ook gekomen is.

Enthousiasme bij de Leuvenaars

De brug is een belangrijk element in een veilige fietsroute tussen de stad Leuven met de fietsspiraal, Kessel-Lo met de Martelarenlaan en de fietstunnel en Heverlee.

Toen de brug in 2016 afgesloten werd, was het voor velen ‘slikken’. Scholieren, buurtbewoners, bezoekers van de parkabdij, fietsende werknemers en UCLL-studenten moesten een heel stuk omrijden. Ook voor het werfverkeer van de abdij was dit niet ideaal.

Het enthousiasme over de opening van de nieuwe brug is dan ook groot bij de Leuvenaars. Het heeft geen uur geduurd alvorens ontdekt was dat ze open was. Ze is getest en meer dan gewoon goed bevonden. Ook op de sociale media zijn de woorden lovend.

  

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.