Rekening houdende met de toename van het fietsverkeer in het (post)corona tijdperk nam de stad Leuven extra maatregelen om het fietsgebruik en het fietscomfort te verbeteren. Om een vlottere doorstroming te garanderen, wil de stad verkeersborden plaatsen die toelaten dat fietsers rechtsaf of rechtdoor mogen rijden tijdens de fase rood- en oranje van een verkeerslicht.

In totaal selecteerde het stadsbestuur 20 kruispunten. Omwille van de verkeersveiligheid komt niet elk kruispunt met verkeerslichten in aanmerking. Intussen zijn de verkeersborden ‘rechtdoor/rechtsaf vrij voor fietsers’ geplaatst op vijf kruispunten langs gemeentewegen, o.a. aan het kruispunt van de Havenkant met de Vaartstraat. De andere 15 kruispunten zijn in beheer van het Vlaams Gewest.

Karin Brouwers:

‘AWV liet tot nu toe het principe ‘rechtdoor/rechtsaf vrij voor fietsers’ op gewestwegen enkel toe via aangepaste verkeerslichten. Na mijn aandringen bij Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters via een parlementaire vraag, heeft het Vlaams Gewest deze zomer beslist om dit principe eveneens toe te passen via de goedkope en makkelijk te plaatsen verkeersborden. Eén van de eerste van deze verkeersborden werd op 7 september ll. trouwens in Wilsele geplaatst (kruispunt Weggevoerdenstraat en Aarschotsesteenweg).  Zo moeten fietsers ook hier niet meer onnodig wachten aan het verkeerslicht, maar de verkeersveiligheid blijft natuurlijk voorop staan.'

Hier kan je de vraag van Karin Brouwers en het antwoord van de minister nalezen.