Sint-Pieterskerk straalt weer na 35 jaar restauratie

Leuvenaars die na 1985 geboren zijn hebben het nooit geweten: een Sint-Pieterskerk zonder stellingen. Alleen al de restauratie van de buitenkant nam 25 jaar in beslag. Het dak en de glasramen werden vernieuwd, en de gevel werd gereinigd. En dan werd er nog 10 jaar gewerkt aan de binnenkant: de gewelfschilderingen werden zorgvuldig geretoucheerd, net als de pijlers, de altaren, de koorbanken en de sacramentstoren. De kerk kreeg ook nieuwe toegangspoorten.

Het belang van de Sint-Pieterskerk voor Leuven valt niet te ontkennen. “De kerk is een rolmodel voor het goed behoud van ons waardevol stadspatrimonium”, zegt schepen van onroerend erfgoed Carl Devlies. “Zeker omdat de kerk, naast het Groot Begijnhof, het enige Leuvense door UNESCO erkende werelderfgoed is. En het eerste project van het nieuwe kerkenbeleidsplan – een langetermijnvisie rond het (her)gebruik van eredienstgebouwen – dat volledig uitgerold is.”

Na meer dan 30 jaar uit de stellingen

Deze restauratiecampagne vertelt het verhaal van nieuwe inzichten en methoden van restauratie die in die periode tot stand kwamen. Er werd geëxperimenteerd met nieuwe technieken die nu ook bij restauraties van andere monumenten kunnen toegepast worden.

Als schepen van restauraties is Dirk Vansina bijzonder trots op dit huzarenstukje: “Mits goede zorgen, is onze gotische Sint-Pieterskerk de komende 50 jaar restauratie-vrij. Alhoewel, helemaal ‘af’ zal het werk aan zo’n iconisch monument nooit zijn. Maar dat deze mijlpaal gevierd moet worden, staat buiten kijf!”

Beleef Bouts

Daarom koppelt de stad Leuven een Meesterlijke tentoonstelling aan dit Meesterlijk erfgoed. Op 7 maart opent immers ‘Tussen Hemel en Aarde – Beleef Het Laatste Avondmaal van Bouts’ in de gerestaureerde Sint-Pieterskerk. De blikvangers van deze tentoonstelling zijn de twee belangrijkste werken van de Vlaamse Meester Dieric Bouts: ‘Het Laatste Avondmaal’ en ‘De Marteling van de Heilige Erasmus’. Bouts schilderde deze werken 560 jaar geleden speciaal voor de kerk.  Bouts is een van de grote Vlaamse Meesters uit de Renaissance die Leuven op de kaart heeft gezet. Het is dan ook niet meer dan gepast dat we zijn werk als eerste in de kijker zetten bij de inhuldiging van de restauratie.

Om het verhaal van de kunstschatten van de kerk in hun historische context te vertellen, werkte het Leuvense museum M bovendien een digitale beleving uit die bezoekers onderdompelt in de 12 hoogtepunten van de Sint-Pieterskerk. Voor bezoekers gaat het aanvoelen alsof ze deel uit maken van ‘Het Laatste Avondmaal’ en alsof er water onder hun voeten stroomt bij de kapel van de Fiere Margriet.

‘Tussen Hemel en Aarde – Beleef Het Laatste Avondmaal van Bouts’ maakt deel uit van het Vlaamse Meesters-project van Toerisme Vlaanderen om de Vlaamse Meesters internationaal in de kijker te zetten. Toerisme Vlaanderen investeerde meer dan een half miljoen euro in het Leuvense project.

Openingsweekend

Op zaterdag 7 en zondag 8 maart opent de Sint-Pieterskerk en ‘Tussen Hemel en Aarde – Beleef Het Laatste Avondmaal van Bouts’ feestelijk de deuren. Bezoekers zijn welkom voor het openingsweekend op de Grote Markt en in de Sint-Pieterskerk. Ze kunnen gratis figuurlijke voorproevers krijgen van de digitale beleving, de rondleidingen en het gezinsparcours. Letterlijk voorproeven kan van het Bouts-bier, de Bouts-saucijs, de kaas ‘Pas de Bouts’ en gerechten uit de tijd van Bouts op zaterdagavond 7 maart tijdens het openingsfeest op de Grote Markt. Het eten en het bier geïnspireerd op ‘Het Laatste Avondmaal’ kosten 10 euro. Meer informatie en inschrijven kan op mleuven.be/openingsweekend.