Eerste stap naar restauratie van Sint-Janspoort en Watermolen van de Parkabdij in Heverlee. De Watermolen is erg bouwvallig en sinds eind van de jaren 80 gestut. De aanliggende Sint-Janspoort is in betere staat maar ook dringend aan restauratie toe. Sint-Janspoort en Watermolen worden nu samen in één project gerestaureerd en krijgen een horecafunctie. In de gebouwen komen ook verschillende vergaderlokalen. De aanwezige graanmolen met 3 molenstenen zal gerestaureerd worden en terug graanvaardig gemaakt worden. De watermolen werkt op basis van een waterrad dat door de stroming van de naastliggende Molenbeek wordt aangedreven. De Watermolen wordt casco gerestaureerd. Na de restauratie gaat stad Leuven op zoek naar een uitbater voor de horecagelegenheid. Die uitbater zal ook moeten instaan voor demonstraties van het malen van graan. Een gelijkaardige combinatie gebeurt nu al in de Gempemolen in Sint-Joris-Winge. Dirk Vansina, schepen monumentenzorg legt uit: “ Dit is het eerste restauratiedossier waarbij gebruik wordt gemaakt van de 25 miljoen euro forfaitaire subsidie die minister Bourgeois voor de Parkabdij vrijmaakte. Als gevolg van deze beslissing moet de stad geen aparte toelage meer vragen per dossier en kunnen de werken starten begin 2013. Dat is een jaar sneller dan volgens de oude procedure. De totale restauratiekost wordt op 3,2 miljoen geraamd. “