“Nieuwe plek om te genieten van water en groen”

Weinig Leuvenaars weten dat er in Wilsele-dorp, achter De Sportschuur, twee grote vijvers verscholen liggen. Deze vijvers van Bellefroid zijn zelfs iets groter dan de vier vijvers aan de Abdij van Park. De stad Leuven is met de eigenaars tot een akkoord gekomen om het waardevolle domein aan de stad te verkopen, zodat het voor iedereen toegankelijk gemaakt kan worden. De vijvers zijn een onbekend stukje natuur in Leuven, omdat ze altijd al in privébezit waren, volledig afgesloten voor het publiek. Nu zal het een plek worden om te genieten van water en groen, een nieuwe rustplek voor de Leuvenaars.

Al jaren streefde het stadsbestuur ernaar om de vijvers aan te kopen en publiek toegankelijk te maken met wandelpaden. Op de gemeenteraad van november zal het akkoord dat de stad, na jarenlang aandringen, met de eigenaars vond, bekrachtigd worden. We kunnen het gebied dan opwaarderen en toegankelijk maken, zodat iedereen kan genieten van de vijvers.

De aankoop kadert ook in de opwaardering van de Kolonel Begaultlaan en de herontwikkeling van Wilsele-dorp, met een nieuw dorpsplein, buurtcentrum, meer groen en een betere verbinding met het centrum van Leuven. Onder meer de sites Van Eyck, Marie Thumas en Celis zullen het nieuw kloppend hart van Wilsele-dorp vormen, in nauwe samenspraak met de inwoners. Zo creëren we voor de inwoners van Wilsele-dorp een plek om te ontspannen en te genieten van de natuur.

Natuur opwaarderen

De vijvers van Bellefroid waren vroeger private kweekvijvers voor vissen. De plek, die tot nu toe in privéhanden was, is een belangrijk natuurgebied voor Leuven, waar nu al veel watervogels te vinden zijn. Na de aankoop zal de stad de natuur nog meer kansen geven en zo de ecologische waarde van de vijvers aanzienlijk verbeteren. De vijvers zijn bovendien belangrijk voor de waterhuishouding van de stad: ze vormen een bufferzone bij overvloedige regenval.

Eens de gemeenteraad de aankoop goedkeurt, kan de stad een beheersplan opstellen.