Een goede Leuvense economie is belangrijk voor iedereen om werkgelegenheid te garanderen. Met instellingen als UZ Leuven, KU Leuven, imec, de vele start-ups en ondernemingen is Leuven een aantrekkelijke stad voor onderzoek, innovatie en ondernemerschap. De stad, KU Leuven en NMBS willen die positie van Leuven nog meer versterken op Leuven Noord. Die site is ideaal gelegen door de nabijheid van fietssnelwegen, openbaar vervoer en de autosnelweg E314 om een duurzaam stedelijk wetenschapspark te realiseren, met ruimte voor stadsnatuur en een park dat aansluit op het provinciaal domein, in combinatie met andere stedelijke functies en voorzieningen. De drie partners hebben een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst voorbereid. Dat wordt deze maand voorgelegd aan de gemeenteraad en aan de raden van bestuur van NMBS en KU Leuven zodat begin volgend jaar de oproep voor de uitwerking van een masterplan gelanceerd kan worden.

Stad Leuven, KU Leuven en NMBS hebben samen de ambitie om op het grote gebied van Leuven Noord, een strip van 22 hectare en twee kilometer lang tussen de spoorweg, de Kesseldallaan en de Eenmeilaan, een innoverend wetenschapspark te realiseren en stedelijke functies te ontwikkelen. De drie partijen zullen een  projectvennootschap oprichten waarvan NMBS, KU Leuven en stad Leuven op gelijke basis aandeelhouder zullen zijn voor de verdere ontwikkelingen op de site. Het project kadert binnen de strategie van NMBS om ontwikkelingen die het gebruik van de trein bevorderen te ondersteunen. De drie partijen hebben nu een overeenkomst onderhandeld, die deze maand op de raden van bestuur van NMBS en KU Leuven en de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Na de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, kunnen de stad, KU Leuven en NMBS op zoek naar een ontwerpteam dat voor de hele site een masterplan en ontwikkelingsstrategie uitwerkt. Naast de wetenschaps- en ondernemersruimte kan er ook plaats voorzien worden voor aanvullende en stedelijke functies, zoals buurtvoorzieningen voor Kessel-Lo, stadsdistributie, groene publieke ruimte en fiets- en voetgangersverbindingen. Ook klimaatneutraliteit is één van de vereisten bij de toekomstige ontwikkeling van de site.

Extra werkgelegenheid

"Het is belangrijk dat elke Leuvenaar de mogelijkheid heeft om dicht bij huis een betekenisvolle job te vinden. Leuven doet het goed: kennisinstellingen, ondernemers en bedrijven vestigen zich graag in onze stad. De vraag naar ruimte voor zowel onze kennisinstellingen als voor onderzoek en ontwikkeling groeit. Door Leuven Noord te ontwikkelen, kunnen we extra werkgelegenheid voor iedereen creëren, van toponderzoekers over logistiek personeel tot administratieve en technische krachten", aldus schepen van ruimtelijke ontwikkeling Carl Devlies.