Zondag 12 januari 2020 waren we te gast bij de Belgische Boerenbond. Samen met de partijleden klonk het bestuur van CD&V Leuven op het nieuwe jaar. Voorzitter Thijs Craane sprak over de initiatieven die de partij het voorbije jaar nam in de partijwerking en bedankte iedereen voor zijn inzet. Schepen Dirk Vansina blikte terug op het eerste jaar van de nieuwe coalitie en benadrukte de goede samenwerking en sfeer binnen het college waarin de duidelijke wil aanwezig is om samen te besturen in het belang van de stad. Ontslagnemend vice-premier en federaal onderhandelaar Koen Geens had het over de rol van CD&V in de huidige politieke situatie. CD&V wil een factor van stabiliteit zijn in het politieke landschap dat steeds meer op drift komt.

"We slagen er in Leuven nog altijd in om aan de essentie van politiek te doen: vanuit verschillende standpunten en ideologieën oplossingen vinden voor problemen in het algemeen belang van de stad en in het belang van de toekomst van Leuven", zegt Dirk Vansina. Er zijn het voorbije jaar enkele belangrijke knopen doorgehakt:

• De budgettaire meerjarenplanning werd goedgekeurd en legt de financiële middelen vast voor de verschillende projecten van deze legislatuur.
  • Parking Benedenstad (parking De Bruul). De standpunten lagen ver uit elkaar maar nu is de knoop doorgehakt. De parking komt er en de andere projecten voor de opwaardering van de Benedenstad kunnen opgestart worden.
  • De ontwikkeling van Leuven Noord tot innovatief wetenschapspark. Samen met partners NMBS, KULeuven hebben we dit dossier rond gekregen. We stellen daarmee de welvaart en leidersrol van Leuven als innoverende stad veilig. En als we ook het logistiek probleem van de bestaande bedrijven zoals AVEVE en AB Inbev kunnen oplossen, kunnen we heel veel vrachtverkeer uit de Leuvense straten halen door ze rechtstreeks op de E314 aan te sluiten.
  • De aankoopakte van de vijvers van Bellefroid werd ondertekend. Een nieuw natuurgebied wordt opengesteld voor de Leuvenaars.
  • Een belangrijke insteek in de meerjarenbegroting waar we als CD&V erg trots op zijn, is de steun aan het middenveld. We blijven de werking van verschillende verenigingen ondersteunen en voorzien ook de nodige ruimte (vb: aankoop Scheutsite en voormalige Schietstand). Ook verenigingen die hun werking zouden moeten stopzetten omdat ze provinciale of Vlaamse subsidies verliezen, vangen we op.

Ook 2020 wordt een intens jaar:

• Het ambitieuze budget om het openbaar domein, de straten de stoepen en de pleinen aan te pakken, betekent dat er heel wat wegenwerken in het vooruitzicht zijn. Er zal in alle deelgemeenten gewerkt worden.
  •  In maart vieren we het einde van de restauratiewerken aan de Sint-Pieterskerk. Na 30 jaar restauratie laten we dit niet onopgemerkt voorbijgaan.
  • De fietserstunnel onder de Tiensesteenweg gaat open en de parkwegbrug zal in gebruik genomen worden. Weer een opsteker voor de fietsende Leuvenaars.
  • In 2021 zijn we gaststad voor het WK Wielrennen. Er worden 500.000 toeschouwers verwacht! 2020 wordt een intens aanloopjaar naar dit WK.
  • Ook op sociaal vlak staat er veel te gebeuren: Dijledal zal bijkomende sites voor sociale woningen in gebruik nemen. Dit jaar opent het vernieuwde Booghuys, nieuwe woonzorg voor mensen met dementie. Er komen ook extra plaatsen bij in de kinderopvang. De naschoolse kinderopvang wordt uitgebreid, kinderen krijgen de mogelijkheid om te sporten, te musiceren, te knutselen …

Het Leuvens stadsbestuur gaat de uitdagingen van deze tijd aan: milieu, sociale cohesie, innovatie, armoede, eenzaamheid … CD&V is trots dat ze hier kan aan meewerken.

"Samen de stad maken’ is onze slogan. En die vertaalt zich ook in de financiële middelen. We willen samen met het middenveld ons beleid op het veld realiseren. We geloven als partij rotsvast in dat warme maatschappijmodel van samenwerken. Een model dat onze maatschappij sinds WO2 gemaakt heeft tot die welvarende, solidaire en zorgzame maatschappij die het vandaag is. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid opnemen. De overheid, de burgers, de verenigingen spelen een belangrijke rol en kunnen iets betekenen voor de ontwikkeling van de stad."

Dirk Vansina bedankte alle mandatarissen en ook de bestuurders van de vzw’s en autonome bedrijven, de vrijwilligers van de partij en de leden die talrijk aanwezig waren. Zij zijn de ambassadeurs en ook de ogen en oren voor wat er in de buurt leeft.

Geniet van enkele sfeerbeelden!