Zeven jongeren die door omstandigheden moeilijker aansluiting vinden bij onderwijs en/of arbeidsmarkt mochten woensdag 23 oktober het YouthStart-certificaat van de Antwerp Managment School in ontvangst nemen. Na een intensief achtdaags traject behaalden ze dit certificaat door het opstellen van een business plan en het presenteren ervan aan een vierkoppige jury. Tijdens de training lag de focus op de talenten en vaardigheden van deze jongeren. Van daaruit wakkerde YouthStart hun ondernemingszin aan en begeleidden de trainers hen naar een business plan van hun droomonderneming.

Schepen van werk Johan Geleyns: “We weten allemaal dat het leven vallen, eens goed vloeken en weer opstaan is. Met deze opleiding geeft de stad Leuven, samen met Youthstart, deze jongeren een nieuwe kans om vooruit te gaan. 84% van de jongeren die deze opleiding afrondt heeft na zes maanden een betekenisvolle tijdsbesteding gevonden in de vorm van een job, opleiding of stage. We investeerden, nog onder impuls van mijn voorgangster Els Van Hoof, 10 000 euro in de eerste editie van deze opleiding en hopen nu dat er in de toekomst nog andere partners op de kar springen. Dat er talent aanwezig is, is duidelijk. Twee van de zeven jongeren werden immers geselecteerd voor de nationale presentaties van de projecten. Wij duimen alvast voor hen allen.”

YouthStart

YouthStart is een non-profit organisatie die de ondernemingszin bij kanszoekende jongeren aanwakkert en hen kansen geeft om hun ambities waar te maken. YouthStart gelooft erin dat ondernemende vaardigheden en attitudes noodzakelijke bouwstenen zijn voor welvaart en welzijn. Daarom heeft YouthStart een innovatieve ondernemende training, erkend met een Qfor kwaliteitslabel en powered by AMS en HEC Liège, ontwikkeld waar deze jongeren gratis kunnen van genieten dankzij het financiële peterschap van plaatselijke ondernemingen of andere partners. YouthStart bestaat dit jaar 21 jaar en geniet de Hoge Bescherming van Hare Majesteit de Koningin.