Met RestoSafe promoot de stad, samen met enkele Leuvense restaurants, al voor de vierde keer veilig rijgedrag na een avondje uit. De campagne loopt van 20 december tot 31 januari – niet toevallig tijdens de feestdagen. Heel wat deelnemende restaurants doen een extra inspanning voor de veilige chauffeurs onder hun klanten. Ze serveren  originele alcoholvrije dranken zoals mocktails, huisgemaakte thee en limonades, alcoholvrije cava ...  Sommige van hen serveren ook de ‘Fonzie’: een lekkere mocktail op basis van passievrucht en non-alcoholisch gemberbier, die speciaal voor de campagne werd ontwikkeld. Je vindt de deelnemende restaurants online op restosafe.be, of herkent ze aan de RestoSafe-sticker of -affiche.

Een aangename beloning voor klanten die nog moeten rijden is een lekker en feestelijk alcoholvrij aanbod op de kaart. “Heel wat restaurants spelen in op deze trend. We zien steeds meer initiatieven, ook buiten de RestoSafe-campagne. De ‘Fonzie’ viel in een aantal restaurants zo in de smaak dat hij een vast plaatsje op de drankenkaart veroverde. De stad is hierover zeer opgetogen omdat ze de ‘Fonzie’ als Leuvens symbool van een aantrekkelijk alcoholvrij aanbod wil promoten”, zegt Johan Geleyns, schepen van handel.

Mocktailworkshop

Horeca Leuven en Horeca Forma Vlaanderen willen restaurants graag ondersteunen bij hun inspanningen om een ruimer en aantrekkelijk alcoholvrij aanbod op de kaart te zetten. Restaurants en bars kunnen daarom op dinsdag 17 december van 14 tot 16.30 uur inspiratie opdoen en hun skills oefenen tijdens de gratis mocktailworkshop in de Bardot (Oude Markt 16, Leuven). Je bent van harte welkom om er de sfeer op te snuiven.

Alcoscans in Leuvense parkings

Wil je testen of je veilig de baan op kan? In parking Ladeuze en in de Minckelersparking hangen sinds maart alcoscans. Met deze apparaten kunnen bestuurders gratis een alcoholtest uitvoeren vooraleer ze zelf beslissen om achter het stuur te kruipen.

Mocht de wagen geen optie meer zijn, dan kunnen bus of taxi een oplossing bieden. 's Avonds en 's nachts rijden er 17 nachtbussen van en naar Leuven. Voor inwoners van bepaalde gemeenten zijn ze gratis. Meer info vind je op de website van De Lijn.

De campagne RestoSafe is een samenwerking van de stad Leuven met vzw Horeca Leuven, Horeca Forma Vlaanderen, politiezone Leuven en de Lijn.