Het stadsbestuur en de betrokken mobiliteitspartners (De Lijn, Agentschap Wegen & Verkeer, NMBS…) stelden samen het toekomstige busnetwerk voor Leuven voor. Dat is een onderdeel van het regionaal vervoerplan. De grote krachtlijnen? Minder bussen door het centrum, latere bediening ’s avonds, beter aanbod voor het Wetenschapspark Arenberg, Research Haasrode en UCLL, Sint-Maartensdal en de Vaartkom. Het nieuwe plan beoogt 17% meer busreizigers en zal vanaf 1 januari 2022 ingaan.

Leuven is een stad in volle groei met elk jaar meer inwoners, bezoekers en studenten. Die groei toont zich ook op het openbaar vervoer, dat de voorbije jaren meer reizigers telt. Het nieuwe busplan komt tegemoet aan die groei. De vlottere en snellere verbindingen zullen ervoor zorgen dat het openbaar vervoer in Leuven en de regio kwalitatief en betrouwbaar blijft.

Betere bediening van populaire bestemmingen
Dit plan zal meer reizigers verleiden om op de bus te stappen omdat het inzet op goede, frequente verbindingen naar de nieuwer ontwikkelde woon-, school- en werkplekken. Er komen meer bussen richting station, Gasthuisberg, het Wetenschapspark en Haasrode Research.

Minder bussen door het centrum
Op weekdagen rijden de zeven stadslijnen en de ringbus minstens om de 15 minuten. De gebruiker zal dus minder lang moeten wachten. De uitbreiding van het aanbod komt er met aandacht voor de leefbaarheid van de binnenstad. We laten de bussen rijden waar ze nodig zijn. Stadsbussen bedienen het centrum, regionale lijnen zullen via de ring rijden. Aan het station of aan Gasthuisberg wordt er gezorgd voor een vlotte overstap. Hierdoor daalt het aantal bussen in het centrum, vooral op de as Bondgenotenlaan - Bruul - Sint-Jacobsplein.

Antwoord op vragen van de Leuvenaars
Zo rijden de bussen niet alleen vaker, maar ook vroeger (vanaf 5 uur ’s ochtends) en later (tot middernacht en op zaterdag tot 1u). Dirk Vansina, schepen van openbare werken:

“Het cultureel en uitgaansleven krijgt een extra boost met dit nieuwe busplan. De bussen zullen op zowel week- als weekendavonden later rijden. Vanaf 1 januari 2022 zullen reizigers op een veilige en vlotte manier thuis geraken tot middernacht, op zaterdag tot 1 uur. Op vrijdag en zaterdag sluit het nachtnet hierop aan. Zo spelen we in op de expliciete vraag van velen om onze binnenstad ook ’s avonds bereikbaar te maken de bus. Wat langer blijven hangen in een Leuvens café of restaurant of napraten na een cultuurvoorstelling. Het zal kunnen."

Ook goed nieuws dus voor de inwoners van Wijgmaal want zij vroegen al langer naar een latere busverbinding. De inwoners van Kessel-Lo gaven aan dat ze meer lijnen op zondag willen. Door sommige stadslijnen te versterken op zondag, zoals lijn 3 Kessel-Lo – Leuven, gaan we ook in op hun vraag.

Sint-Maartensdal krijgt een eigen verbinding. Daar ontbreekt vandaag openbaar vervoer.  En het aanbod aan de Vaartkom wordt versterkt. De randparking Vaartkom krijgt zo een vlotte verbinding met het centrum.